Audycja „Modernizacja infrastruktury PKP S.A.” z 07.07.2021r.

Tytuł: Audycja „Modernizacja infrastruktury PKP S.A.” z 07.07.2021r.

Autor: PKP S.A.

Nazwa audycji: Modernizacja infrastruktury PKP S.A.
Data emisji: 07-07-2021

Audycja poświęcona IDS-om: Wrzosów, Dębe Wielkie, Czeremcha, Bielsk Podlaski, Świdnik, Kraśnik, Sadurki, Kanie, Łaskarzew Przystanek, Garwolin

 Nowoczesne, innowacyjne, w myśl autorskiego projektu PKP S.A.

Inwestycje PKP to nie tylko modernizacja okazałych dworców zabytkowych, takich jak ten w Białymstoku, ale także budowa od podstaw zupełnie nowych dworców, które – w zależności od miejsca – zastępują stare i niefunkcjonalne obiekty oraz powstają w nowych lokalizacjach, co stanowi duże udogodnienie dla pasażerów. Innowacyjne Dworce Systemowe, bo tak właśnie nazywają się nowo budowane obiekty do obsługi podróżnych, to autorski projekt PKP S.A. obejmujący zaprojektowanie i budowę niewielkich, powtarzalnych i, co najważniejsze, w pełni nowoczesnych dworców kolejowych dostosowanych do lokalnych potrzeb. Tego rodzaju obiekty powstają zazwyczaj w małym i średnich miejscowościach. Od jakiegoś czasu służą już pasażerom z Podlasia, a konkretniej z Bielska Podlaskiego i Czeremchy.Obecnie trwa budowa kolejnych dworców systemowych na stacjach położonych przy trasach kolejowych: z Warszawy do Siedlec, z Warszawy do Lublina czy z Lublina do Chełma i Stalowej Woli. Zakończenie inwestycji i otwarcie nowych dworców w Dębem Wielkim, Kraśniku, Świdniku, Sadurkach i Kaniach planowane jest już niebawem, w III kwartale tego roku, dworców w Garwolinie i Łaskarzewie w I połowie przyszłego roku, a dworca we Wrzosowie w II połowie 2023 roku

Co do zasady nowe budynki odznaczają się nowoczesną i minimalistyczną formą architektoniczną – zaprojektowano je jako niemal w całości przeszklone obiekty parterowe, na które składają się dwie części połączone wiatą. Pierwsza z nich to przestrzeń dworcowa, składająca się z ogrzewanej i klimatyzowanej poczekalni (wyposażonej m.in. w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej) oraz toalet. W drugiej części – komercyjnej –zaprojektowano niewielkie lokale przeznaczone na punkty handlowo-usługowe. Pod wiatą zaplanowano miejsce na stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów oraz miejsce na biletomaty.Na mniejszych przystankach powstają obiekty składające się z półotwartych poczekalni i przestrzeni ze stojakami rowerowymi. Wspólnym mianownikiem, tzw. dominantą architektoniczną nowych dworców, są wieże zegarowe o wysokości około 8 metrów z zamontowanymi na nich dużymi, podświetlanymi zegarami.

Proekologiczne

Nowe dworce budowane w tej w formule (IDS) są w pełni ekologiczne i bezpieczne. Na dachach budynków zaprojektowano panele fotowoltaiczne, które wytworzą rocznie około 2700 kWh energii, co przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 2500 kg/rok. To mniej więcej tyle CO2, ile przez cały rok pochłania około 500 sporych rozmiarów drzew! Dworce są  wyposażone również w energooszczędne i w pełni zautomatyzowane oświetlenie LED. Kolejnym rozwiązaniem przyjaznym środowisku są pompy ciepła służące do ogrzewania budynków. Praca całości urządzeń i instalacji na dworcach jest nadzorowana przez specjalny system BMS (Building Management System), którego zadaniem jest m.in. optymalizacja zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej. Na części dworców typu IDS, jak np. w Czeremsze, zastosowano także system odzysku wody szarej i deszczówki.

Bezpieczne i dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych

Dworce budowane w formule IDS posiadają także wiele usprawnień, dzięki czemu bez problemu mogą z nich korzystać wszyscy podróżni, niezależnie od stanu zdrowia czy kondycji fizycznej. Przy ich projektowaniu wyeliminowano bariery architektoniczne mogące sprawić trudności osobom z niepełnosprawnościami, rodzicom z dziećmi czy podróżnym z dużym bagażem. Ponadto nowe obiekty wyposażane są w oznakowanie w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toalety dostosowane także do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ciekawym rozwiązaniem ułatwiającym orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym jest zastosowanie kontrastowej kolorystyki wykończenia wnętrz. Inwestycje PKP obejmują także zagospodarowanie terenów przyległych do dworców – powstają nowe nawierzchnie dróg i chodników, miejsca parkingowe dla samochodów, porządkowane są też tereny zielone. Przy projektowaniu dworców tego typu zadbano również o bezpieczeństwo podróżnych i mienia. Dworce są wyposażane w systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.

Inwestycje na Mazowszu, Podlasiu i Lubelszczyźnie współfinansowane są ze środków unijnych, w zależności od lokalizacji, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Budowa nowych dworców w województwach mazowieckim, podlaskim i lubelskim jest częścią ogólnopolskiego programu inwestycji dworcowych PKP na lata 2016-2023, obejmującego modernizację i budowę łącznie około 200 dworców kolejowych.

 

(Visited 28 times, 1 visits today)

Autorzy

KRP

Możesz również polubić…