Dworzec PKP Siedlce

Tytuł: Dworzec PKP Siedlce

Autor: PKP S.A.

Nazwa audycji: Modernizacja infrastruktury PKP S.A.
Data emisji: 30-06-2021

Kilka słów o historii dworca

Pierwszy dworzec kolejowy w Siedlcach, wzniesiono według projektu Alfonsa Ferdynanda Kropiwnickiego, wraz z budową warszawsko-terespolskiej linii kolejowej, która powstała w latach 1866–1867 z inicjatywy przedsiębiorcy i bankiera Leopolda Kronenberga. Była to – po Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, Kolei Warszawsko-Petersburskiej i Warszawsko-Bydgoskiej – czwarta linia, która powstała na terenie Królestwa Polskiego, a uruchomiono ją 27 września 1866 roku. Prowadziła przez: Mińsk Mazowiecki, Mrozy, Kotuń, Siedlce, Łuków, Międzyrzec Podlaski, Białą Podlaską do Terespola. W 1871 roku zbudowano odcinek Terespol – Brześć, dzięki czemu kolej uzyskała połączenie z koleją Moskiewską. W 1873 roku w Brześciu kolej otrzymała połączenie z Kijowem. W1877 roku ruszyła budowa kolei Siedlce- Sokołów,  w latach 1882-1884 Siedlce otrzymały połączenie kolejowe z Małkinią, a w latach 1903-1906 z Hajnówką. W wyniku rozwoju węzła kolejowego oraz miasta zaistniała potrzeba przebudowy dworca. Nastąpiło to w latach 1904-1907, dzięki czemu dworzec zyskał bardziej okazały i elegancki wygląd. Niestety nie dotrwał on do współczesnych czasów, gdyż doszczętnie spłonął w wyniku działań wojennych w 1944 roku. Obecny budynek dworca pochodzi z 1986 roku. W 1999 roku w związku z wizytą papieża Jana Pawła II został on przebudowany, a mająca się rozpocząć niebawem inwestycja będzie miała na celu dostosowanie go do współczesnych standardów obsługi podróżnych.

Dworzec kolejowy w Siedlcach jest obiektem, którego przebudowa zostanie zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jest on jednym z czterech obiektów objętych programem inwestycyjnym PKP S.A. na linii kolejowej Warszawa Zachodnia Terespol.

Modernizacja

Dzięki planowanej modernizacji wygląd dworca w Siedlcach znacznie się zmieni. Elewacja budynku zostanie poddana kompleksowej renowacji – planuje się rozbiórkę występujących wtórnych nawarstwień oraz rekonstrukcję  gzymsów i balustrad). W ramach inwestycji zaprojektowano termomodernizację elewacji przy wykorzystaniu technologii ściany trójwarstwowej. Pojawi się zewnętrzna okładzina ceglana, a miejscowo elewacja zostanie wykończona patynowaną blachą tytan-cynk.

Pozytywną przemianę przejdzie wnętrze dworca. Dzięki modyfikacji dotychczasowego układu funkcjonalnego, w budynku powstanie duża przestrzeń zapewniająca wysoką jakość obsługi podróżnych. W zachodnim skrzydle budynku planuje się wyburzenie ścian i części stropów, dzięki czemu powstanie dwukondygnacyjne pomieszczenie pełniące funkcję poczekalni z antresolą komunikacyjną na piętrze. Na parterze zlokalizowane będą ogólnodostępne toalety i pomieszczenia na kasy biletowe. Z holu głównego zaprojektowano wejścia do lokali komercyjnych. Będą się one mieścić się również na piętrze budynku.

Metamorfozę przejdzie teren przed dworcem. Pojawią się tam wiata rowerowa z 10 stojakami na jednoślady oraz kilka miejsc parkingowych i typu kiss&ride. Pomyślano również o montażu elementów małej architektury takich jak ławki czy kosze.

Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na drugą połowę bieżącego roku, a zakończenie inwestycji na koniec 2022 roku. Przebudowa dworca jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dworzec przyjazny podróżnym

Dzięki inwestycji budynek dworca w Siedlcach będzie dostosowany do obsługi wszystkich grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami. Znikną dotychczasowe bariery architektoniczne i pojawią się nowe udogodnienia, takie jak ścieżki prowadzące i mapy dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowana zostanie też winda. Przywrócona będzie oryginalna szerokość korytarzy, a schody zostaną poszerzone, co ułatwi przemieszczanie się po obiekcie.

 

(Visited 132 times, 1 visits today)

Autorzy

KRP

Możesz również polubić…